Välkommen till vårens aktiviteter!

Vi fortsätter kolla miljöarbetet inom kommunen. I år är det dags att ta del av Danderyds sjukhus miljöarbete. På årsmötet berättar vinnaren av Årets trädgård hur man skapar an gammaldags trädgård – som vi besöker i juni. Under vår och försommar ger vi oss ut i naturen – följ med på natur- och kulturvandring i Rösjökilen, utfärd till Ängsö Nationalpark och inte att förglömma vår årliga vandring runt Ekebysjön.

Varmt välkommen till våren aktiviteter!

Eivor Niklasson, ordförande

Vårprogrammet 2017

Härliga höst!

ekollonVälkommen till höstens alla aktiviteter!
Programmet spänner över många områden – våra årligen återkommande aktiviteter som den populära Svamputflykten – Besök i Årets trädgård – Miljövänliga veckan som i år har temat ”Schyssta produkter i badrumsskåpet” – Ljusfest vid Edsviken i november tillsammans Danderyds Hembygdsförening – och möte med kommunens trafikplanerare Jonas Frejd sent i november…

Vi finns också på plats vid Ösbysjön den 22 oktober i samband med kommunens arrangemang ”Plats på scen”.  Då har du möjlighet att rösta på dina favoriter i höstens fototävling.
Och glöm inte skicka in bidrag till tävlingen! Se Fototävling.

Höstprogrammet 2016

Välkommen till vårens aktiviteter!

blåsippa

Vi erbjuder ett intressant program med besök i många av våra grönområden med fokus på skötsel och framtida planer. Vi gör också ett besök i Församlingens hus och får ta del av församlingens miljöarbete.
Väl mött under våren!
Eivor Niklasson, ordförande

Vårprogrammet 2015

Andra kretsars program hittar du på naturskyddsforeningen.se/kretsar.

Hösten 2014

Onsdagen den 5 november var det dags för årets sista aktivitet. Sara Borgström, forskare vid Stockholm Resilience Center, föreläste om ekosystemtjänster – de nyttor som naturen ger oss och som vi är beroende av för vår hälsa och överlevnad. Vi fick många tankeställare och en engagerad diskussion. Stockholm Resilience Center bjuder på kunskap och insikter på sin hemsida www.stockholmresilience.org

20141102_190208

Strandskyddsmanifestation och Ljusfest

Den 2 november tände vi marschaller längs stranden nedanför Borgenberget och längs Sätra strand för en ljusfest i höstmörkret tillsammans med Danderyds Hembygdsförening och Danderyds Scoutkår. Sten Hellqvist bjöd på varm äppelmust från egen skörd. Mycket uppskattat av både stora och små! Och vi passade på att dela ut foldrar om reglerna för strandskydd och betydelsen av att vi alla hjälps åt att bevaka att reglerna följs.

Rynkad tofsskivling i olika stadier.

Vår populära svamputflykt samlade ett tjugotal medlemmar utrustade med svampkorg och -kniv i Rinkebyskogen den 20 september. Som tidigare år hade vi stor hjälp av Kjell Jogrenius. Vi njöt av det vackra höstvädret och många av oss hittade nya favoriter, som den goda sillkremlan. Och vi lärde oss att Rynkad Tofsskivling, som fanns många, är en mycket god matsvamp!

Vi fick extra goda bönor med hem att pröva i den egna trädgården.

Den 13 september besökte vi en av vinnarna i Årets trädgård – Lillkalmars odlingsförening.

Föreningen, som ligger vackert invid skogen i Djursholms Ekeby, är miljödiplomerad och har egen bigård. Här finns ett 50-tal odlingslotter och många entusiastiska odlare. Vi bjöds på kaffe och beundrade vackra blommor och fantastiska grönsaksodlingar – och fick med spännande bönor att pröva i egna trädgården. Lillkalmars odlingsförening har en egen hemsida www.lillkalmar.nu

Höstprogrammet 2014

Våren 2014

De vilda blommornas dag samlade initierade och engagerade medlemmar under ledning av Martin Cravener.

Söndagen den 8 juni inföll ”De vilda blommornas dag” och det var dags för Naturskyddsföreningens sedvanliga blomstervandring under ledning av Martin Cravener.

I strålande försommarväder samlades vi vid Noraån;s utlopp i Borgenviken. Här fann vi vattenväxter som iris och kabbeleka. Vi gick en bit längs ån för att studera meandringen, som kommunen låtit utföra. Meandring fördröjer vattenflöden och åtgärden är ett led i arbetet för att rena vattnet, som rinner ut i Edsviken.

Vandringen fortsatte sedan förbi Skogsviks småbåtshamn, längs stigen nedanför berget och bort till Sätra äng. Martin berättade initierat om de växter vi passerade och lärde oss mycket om viktiga kännetecken, typiska växtplatser, variationer i utseende mm.  Gruppen bestod av ca 20 personer. Många var botaniskt kunniga och kunde bidra med egna observationer och kunskaper.

För att nämna några av de arter vi förväntade oss att finna – och fann –  i det här området, nämner jag gaffelbräken (i skrevorna på bergssidan), tulkört och den sällsynta klätten .  Klätten  har varit borta under några år, men i år stötte vi på 6-7 exemplar.

Vid Sätra äng åt vi vår medhavda matsäck under livlig diskussion. Sedan var det dags att promenera tillbaka hem och smälta intrycken efter en givande blomstervandring.

Vid pennan

Eivor Niklasson

Både stora och små njöt av vårens alla blommor.

Lördagen den 10 maj besökte vi bostadsrättsföreningen Gandvik på Vendevägen 5, en av vinnarna i Årets trädgård. Trots den kalla våren blommade hundratals tulpaner och vackra vårblommor i de upphöjda odlingsbäddarna.

Helga Olsson och Britt-Marie Ingelman fick hjälp av många duktiga odlare att visa runt i de många trädgårdarna. Trädgårdsvänner har alltid något att berätta! Många har tagit med sig sina älsklingsväxer från tidigare trädgårdar. Vi var flera som fick med oss revor från en vacker vintergröna, Vinca major, med lysande blålila blommor.

Tack för besöket!

Årets trädgård 2013

Utmärkelsen Årets trädgård 2013 gick till två spännande trädgårdar – bostadsrättsföreningen Gandvik nära Djursholms torg och Lillkalmars odlingsförening i Djursholms Ekeby.

De är sinsemellan väldigt olika, men har också mycket gemensamt som mötesplats för många människor.
Bägge är många trädgårdar i en och
”ett stycke jord, som odlas för nytta, glädje och gemenskap”, som det står i juryns motivering.

Den 10 maj besöker vi bostadsrättsföreningen Gandvik. Lillkalmars odlingsförening besöker vi i höst, i samband med skördefesten. För tider och anmälan se Aktivitetskalendern.

20140305 Årets trädgårdar

Pristagarna hyllades med diplom, blommor och tal på vårt årsmöte.
Från vänster Pia Klint och Anki Marschall från Lillkalmars odlingsförening,
Eivor Niklasson, ordförande i Naturskyddsföreningen i Danderyd, och Helga Olsson från bostadsrättsföreningen Gandvik.

Vårprogrammet 2014

Hösten 2013

20130922 Ekebysjön

Hållbara städer. Föredrag och diskussion.
Onsdagen den 13 november kl. 19.00 i
nya församlingsgården.
Richard Murray, välkänd miljödebattör, presenterade data ledde en diskussion om hållbar stadsutveckling med Stockholm, Järfälla och Danderyd som exempel.
Anita bjöd på piroger och morotskaka till kaffet.

Söndagen den 10 november kl. 18.00 höll vi vår Strandskyddsmanifestation på Cedergrenska parkens strand för att uppmärksamma hoten mot våra stränder och vikten av att värna strandskyddet. Vi tände facklor och vårdkase och sände upp en varmluftslykta, som flög in över Solna och norra Djurgården i Nationalstadsparken. Vi firade vår framgång i strandskyddsarbetet med varm äppelmust i den stilla kvällen.

Söndagen den 27 oktober kl. 10.00 – 14.00 gjorde vi en vandring längs nya kraftledningen i Rinkebyskogen, som ingår i Rösjökilen. Vi besökte Sveabs platskontor i slutet av Eneby skogsväg nära Rösjön. Efter teknikgenomgång gick vi med guide mot Annebergsstationen, ca. 2 km, med stopp för att titta på kabelgrav, arbetsområde, återställning, skarvtält mm.

Lördagen den 5 oktober kl. 10.00 – 12.00 ca gjorde vi en natur- och kulturvandring runt Djursholms slott och kvarteret Sökvabäck.
Våra guider var Inger Ström-Billing från Samfundet och Sten Hellqvist från Naturskyddsföreningen. Samling kl. 10.00 framför slottet.

Lördagen den 28 september kl. 09.00 gjorde vi en busstur och besökte ekologiska odlare.

Söndagen den 22 september kl. 09.00 gjorde vi en vandring runt Ekebysjön för att se hur livet där är på hösten.

Lördagen den 14 september kl. 10.00 –  hade vi vår svamputflykt i Rinkebyskogen. Samlingen var på parkeringen vid Knattegolfbanan.

Höstprogrammet började med Kulturbiennalen 7 – 15 september där Naturskyddsföreningen var med på Danderyds gymnasium lördag den 7 september kl. 12.00 – 16.00 med ett bokbord. För biennalprogrammet se http://kulturbiennalen.se/

Våren 2013

Nattsångare lördagen den 8 juni kl. 20.00 – 04.00 med Hasse Nordin avslutade vårprogrammet med en fullspäckad repertoar.
Vi gav oss ut i juninatten och lyssnade på nattsjungande fåglar.
Första anhalten blev Parnassen vid Hjälstaviken med en brun kärrhökshona sittande ute i ett buskage. Det är väldigt mycket grågäss i Hjälstraviken numera.
På spången över till det nybyggda gömslet på östra sidan hörde vi rörsångare, kärrsångare, vassångare och gräshoppsångare och såg enkelbeckasin, kricka, skedand och lekande braxen, som visade stjärtfenorna över vattenytan framför gömslet. En braxen visade upp sig alldeles framför gömslet.
Vi fortsatte sedan till Fyrisån vid Övre Föret där vi hörde kärrsångare och kornknarr. Nedanför Ultuna herrgård lyssnade vi ett tag på en busksångare, som skickligt härmade en rad andra nattsångare. Den upprepade sina strofer 7 – 8 gånger.
Nedanför Arlanda lyssnade vi sen på nattskärra, som blandade sig i taltrastkören.
Vid Fysingen gav en räv oro i skrattmåskolonin och med tre högröstade näktergalar var det inte helt lätt att uppfatta trastsångaren, som dock fick en liten syl i vädret ibland.
Den avslutande flodsångaren söder om Säbysjön fick vi dock lämna ohörd när vi framåt morgonen återvände hem mycket nöjda med vår runda. Tack Hasse!

Söndagen den 2 juni hade naturguiden Michaela Lundell en vandring vid Ekebysjön. Den utgick kl. 10.15 från Bråvallavägens tågststion. Vandringen tog ca 3 timmar och var på 4 km.
Se även http://www.utinaturen.nu/

Lördagen den 1 juni var det De vilda blommornas dag med en vandring borta vid Rösjön där nio personer deltog.
Temat var invasionsarter, som kom att representeras av parksallad, som är lika svår att bli av med som kirskål när den väl etablerat sig.

Söndagen den 26 maj kl. 07.00 var det så åter dags för den årliga morgonvandringen runt Ekebysjön i härligt försommarväder Även i år kunde vi konstatera att det råder halvtyst vår med avseende på sgs alla fågelarter. En enda skrattmås flög tyst över oss och näktergalen hörde vi svagt med två tre strofer. Svartvit flugsnappare sjöng flitigt vid Naturskolan och när vi kom ner mot Bråvallavägen hörde vi lövsångare och sedan grönsångare. Från Bråvallavägen hade vi fin utsikt över sjön och bävern som kom simmande med en näckrosstam i släptåg på väg hem till hyddan i södra flytvassen.
Även rödvingetrasten kunde uppfattas svagt på södra sidan av sjön. Borta vid dämmmet sjöng gärdsmygen. Uppe i Stora hagen hade vi vår picknick och tittade på torrängsfloran med bl.a. sandmaskros, knölsmörblomma, mandelblom och brudbröd. Kattfot och blåsuga håller sig kvar i hagen. Solvändan hade långt kvar till blomning pga. den sena våren. Hagmarkstallen hade precis börjat ryka. Vi var 18deltagare som njöt av den fantastiska försommarmorgonen och förmiddagen. Sen kom ju regnet på eftermiddagen.

Söndagen den 19 maj
 uppmärksammade vi Storstockholms gröna kilar med en vandring på Bogesundslandet med våra grannkretsar, se pressmeddelande från Länsförbundet.

Lördagen den 11 maj kl. 10.00 samlades drygt 40 personer på parkeringen vid Djursholms värdshus för en Natur- och kulturvandring i Djursholm runt kvarteren Gandvik och Eira under ledning av Inger Ström-Billing och med Carl Villhelm Rundqvist och Sten Hellqvist som guider. Vädret var sommarskönt och flera av deltagarna bidrog med egna berättelser.

Söndagen den 5/5
 kl. 10.00 var det så åter dags för Nybörjare i  fågelskogen med Hasse Nordin, Täbykretsen, i strålande men väl blåsigt vårväder. En liten skara på fem personer gick längs Fornstigen på Prästgårdsängarna.

Trädgårdsbesöket söndagen den 5/5 kl. 13.00 – 15.00 på Grottestigen 4 i Djursholm lockade 45 personer när vi tittade på ”Årets trädgård 2012” i strålande vårväder och med full blomsterprakt bland vårblommorna. Gösta Eberstein visade stolt upp sin vackra trädgård innanför syrenhäckarna och bland hamlade lindar och fruktträd.

Klädbytardagen
den 20 april kunde inte genomföras i år. Vi gör ett nytt försök nästa år.
Fagningen av Tyrängen den 14 april kunde inte genomföras på utsatt datum pga sen vår. Snön har dröjt sig kvar på delar av ängen och de bara ytorna har varit för blöta.

Den 3 april fick vi in första rapporten om tofsvipa på jordbruksgärdet NO om kyrkan.
Den 9 april, flög fyra tranor över norra Järfälla och den 18:e drog en stor formation förbi.
Vårmorgonen i Tärnanområdet måndagen den 1 april kl. 05.30 blev mer en vintermorgon!
Kylan avskräckte både fåglar och exkursionsdeltagare. En liten tapper skara trotsade dock kylan. Vårfåglarna i skogen uteblev helt liksom tjäder och orre. Även den tretåiga hackspetten höll sig undan. Angarnsjöängen var helt genomfrusen så där hade inte heller fågellivet dragit igång som det gör på våren. Täbykretsen med Hasse Nordin arrangerade.